Hoe duurzaamheid de winstgevendheid en het concurrentievermogen beïnvloedt

Als het gaat om winstgevendheid en concurrentievermogen, kan duurzaamheid een blinde vlek zijn.

Het is een fenomeen dat bekend staat als “balansblindheid”: bedrijven die hun inkomsten en verliezen bijhouden, houden geen rekening met de financiële en sociale kosten van milieuschade.

Ze negeren het vaak omdat ze denken dat ze er een tijdje niets mee te maken zullen hebben.

De meeste bedrijven nemen op zijn minst enkele stappen in de richting van meer ecologische duurzaamheid, volgens een recent wereldwijd onderzoek onder zakelijke professionals die kennis hebben van de duurzaamheidsdoelen en -acties van hun organisatie, en hoe meer moeite ze in dat doel steken, hoe beter hun prestaties naar verwachting zullen zijn. zijn. Een aanzienlijk aantal respondenten verklaarde dat ecologische duurzaamheid al financieel relevant is voor hun bedrijf, en een andere groep voorspelde dat dit in de nabije toekomst ook zo zal worden.

Een zevende van degenen die op onze enquête hebben gereageerd, is lid van de Material Now-organisatie, ook wel bekend als de Nows. De leiders van deze bedrijven erkennen niet alleen dat de fortuinen van hun bedrijf onlosmakelijk verbonden zijn met de fortuinen van de wereld, maar ze vinden ook methoden om die link financieel te laten renderen. Bedrijven die vertegenwoordigd worden door de overige 83% van onze respondenten ondergaan niet alleen transformaties, maar behalen ook betere financiële resultaten als gevolg van die veranderingen.

Sommige respondenten, zelfs van de 83% die zeiden dat ze hun oogkleppen niet hadden verwijderd, deden dat wel. Tweeëntwintig procent van de ondernemers gelooft dat duurzaamheid de komende vijf jaar een aanzienlijke impact zal hebben op hun bedrijf. Als het gaat om het ondernemen van actie op het gebied van ecologische duurzaamheid, is deze groep respondenten, die we de Imminents noemen, optimistischer dan de overige 61% van de respondenten, die we de Laters noemen. In figuur 1 kun je zien dat dit het geval is.

Er is geen correlatie tussen materialiteit en zakelijk succes, zoals blijkt uit de resultaten van ons onderzoek. Er bestaat echter een substantiële link tussen alle respondenten. En deze hoge associatie laat zien dat bedrijfsleiders mogelijkheden kunnen ontdekken om de prestaties te ontwikkelen en te verbeteren wanneer ze kijken naar waardecreatie door de lens van duurzaamheid.

  • De blinde vlek op de balans: de effecten van duurzaamheid op concurrentie
  • Waar komen deze Nows vandaan?
  • Als het gaat om ecologische duurzaamheid, ondernemen de Nows, Imminents en Laters allemaal verschillende acties.
  • Duurzaamheid zal een grotere impact hebben op de bedrijfsvoering naarmate respondenten dit eerder voelen.
  • Verwacht voor het lopende boekjaar een stijging van de inkomsten.
  • Maak van investeren in duurzaamheid op de lange termijn een topprioriteit.
  • Er is behoefte aan gegevensverzameling op langere termijn over duurzaamheid.
  • Oordeel meer op basis van duurzaamheidsgegevens.
  • Verbeter uw tevredenheid met duurzaamheidsstatistieken
  • Geef meer mensen in het bedrijf de taak om actie te ondernemen om duurzaamheid te bevorderen.
  • Bewust worden van de gunstige relaties tussen duurzaamheid en winstgevendheid en tussen duurzaamheid en concurrentievermogen

Zelfs de Imminents kunnen de Nows niet bijhouden, die vinden dat milieukwesties de financiën en activiteiten van hun bedrijf al in veel grotere mate schaden dan de Imminents. Bovendien is hun managementteam meer toegewijd. In onze peiling ontdekten we dat de intenties van de Nows om duurzaamheid op te nemen in de bedrijfsvoering worden gedreven door het leiderschap van het bedrijf. In tegenstelling tot andere respondenten zien de leiders van de Now-beweging de noodzaak van verandering en dringen erop aan.

Respondenten in de Now zeiden dat hun bedrijven meer gegevens hebben over hun milieu-impact dan die in de Imminents en Laters, en dat ze die gegevens beter gebruiken. Er zijn minder obstakels op hun weg. Zowel geld als mensen worden geïnvesteerd om de levensvatbaarheid op lange termijn te waarborgen. Ook kritisch zien ze duurzaamheid als een integraal onderdeel van hun ondernemingsplan.

Milieuduurzaamheid wordt door de Nows gezien als een potentiële bron van inkomsten- en winstgroei op de lange termijn, die 11% meer kans hebben dan de Imminents en Laters om dit standpunt in te nemen.

Maar dat maakt het voor de Now-firma’s niet minder moeilijk om hun doelen te bereiken. Duurzame bedrijfspraktijken maken het noodzakelijk om moeilijke afwegingen te maken, zo blijkt uit de resultaten van onze peiling. Toch zouden de Nows dit in hun voordeel kunnen gebruiken, waardoor ze de kloof tussen zichzelf en de bedrijven die hun beslissingen uitstellen, kunnen vergroten.

Niemand kan ontkennen dat het moeilijk is om duurzaamheidskwesties aan te pakken. Zelfs voor organisaties die aarzelen of niet bereid zijn om duurzaamheid op te nemen in hun bedrijfsplannen en operaties, moet de sterke link tussen actie en financieel succes dienen als een waarschuwing en een strijdkreet. Er is geld voor duurzaamheid, dus de vraag is niet meer wanneer maar hoe.

Motieven om actie te ondernemen

Het is niet zomaar een belofte, maar een strategie voor enkele van ‘s werelds grootste bedrijven. Tegen 2035 zal General Motors, ‘s werelds grootste

est autofabrikant, is van plan om uitsluitend elektrische auto’s, bestelwagens en SUV’s te produceren. Desalniettemin heeft Volkswagen al aanzienlijke aanpassingen doorgevoerd om marktaandeel te winnen voorafgaand aan de overgang naar elektrische voertuigen. Binnen de komende vier jaar is het van plan om het grootste deel van zijn vloot – ongeveer 30 typen – om te bouwen naar elektrisch vermogen.

De auto-industrie is niet de enige die dit soort investeringen doet. Vanaf 2020 zal de portefeuille van $ 2,7 biljoen van BlackRock op een duurzame manier worden belegd.

Acteurs en actrices van grote namen zijn niet zomaar toeval. Volgens de resultaten van onze peiling zijn Now-respondenten meer geneigd om voor grote bedrijven te werken met een jaaromzet van meer dan $750 miljoen. Omdat de Nows zich terdege bewust zijn van de substantiële milieueffecten van hun bedrijven en het feit dat grotere bedrijven schaalvoordelen hebben en het beschikbare geld dat nodig is om die effecten te analyseren en te verminderen, naast andere verklaringen.

Enkele van ‘s werelds grootste bedrijven hebben al een langetermijnstrategie aangenomen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen.

Op een andere manier van denken

Respondenten in de Nu-groep hebben een andere kijk op duurzaamheid dan die in de Imminent- en Later-groepen. De redenen van hun bedrijven om duurzaamheid na te streven, de methoden die ze gebruiken en de resultaten die ze verwachten, zijn de meest opvallende verschillen. Hun strategie lijkt te zijn gebaseerd op het handelen of nalaten van de leidinggevenden van het bedrijf.

Volgens een enquête vroegen we respondenten om een ​​lijst van 12 elementen die hun bedrijven aanmoedigen om milieumaatregelen te nemen en vroegen we hen om er maximaal vijf te selecteren. We vroegen hen om elk element van die korte lijst in volgorde van belangrijkheid te rangschikken.

Volgens de Nows behoren de toewijding van de CEO en de raad van bestuur tot de belangrijkste drijfveren voor hun bedrijven om milieuacties te ondernemen, gevolgd door overheidsvoorschriften, het verklaarde doel van het bedrijf, toewijding aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties en kansen voor inkomsten en groei van de winstgevendheid. Dergelijke drijfveren geven aan dat de organisaties van de Now-respondenten proactief omgaan met de gevolgen van hun acties voor het milieu en deze resultaten actief koppelen aan bedrijfsresultaten.

Een meerderheid van zowel de Imminent- als de Later-groepen beweert dat hun bedrijven meer worden beïnvloed door traditionele zakelijke doelen dan de Now-bedrijven. Mensen in de latere fase van de levenscyclus van een bedrijf worden eerder gedreven door zaken als omzet- en winstgroei dan die in de naderende fase, terwijl de vraag van klanten en de ontwikkelingsmogelijkheden van nieuwe producten de imminenten sturen. (Afbeelding 2, hieronder.)

Ondanks wat de Nows beweren, onthullen de gegevens niet waarom of waarom de Imminents en Laters een voorzichtiger aanpak hanteren.

ABONNEER VOOR DE LAATSTE UPDATES

Ontvang e-mailmeldingen voor onze laatste updates, nieuws, blogposts en meer